Skip to content

Lähestyminen 100 m Topo 27cragsBorrbult

Sijainti: Niemisel, Ruotsi

Kenelle

Kokeneelle sporttikiipeilijälle ja projektoijalle. Aloittelijalle paikkaa ei vaativuutensa vuoksi voi juuri suositella, hauskuus alkaa 7a:sta. Kallio on kauttaaltaan 10-20 astetta negatiivinen. Yksi pohjoismaiden parhaista sporttipaikoista. Klassikoita: Wild thing 7a+, Viva Las Vegas 7b+

Ajo-ohjeet

Aja Haaparannan kautta Ruotsin puolelle ja jatka rantatietä (E4) Kalixin ohi. Risteyksessä Råneå N käänny Niemiselin suuntaan. Niemiselin kylän läpi ajettuasi tien oikealla puolen näkyy mäki ja kallio. Tämä ei kuitenkaan ole kiipeilypaikka, mutta ala hiljentää, sillä kallion ohitettuasi seuraava risteys oikealle on pieni metsäuran alku. Parkkeeraa tähän jättäen muillekin tilaa ja seuraa polkua pari sataa metriä kiipeilykalliolle.

Sesonki

Huhtikuun loppupuolelta lokakuun alkuun. Keskikesällä kiipeily tapahtuu iltaisin ja öisin. Sade ei pahasti haittaa, ellei vettä tule päiväkaupalla yhtäjaksoisesti.

Majoitus

Mäen päällä on laavu. Seudulla on kuitenkin myös kaksi saunallista autiotupaa. Ensimmäinen löytyy kun ajat vajaan kilometrin takaisin Niemiselin suuntaan ja risteyksestä, jossa vasemmalle on jonkun majoitusliikkeen opaste (vaihtoehto tuokin), käännyt oikealle, ajat pari sataa metriä ja käännyt oikealle parkkipaikalle. Seuraa polkua viisisataa metriä joen rantaan. Jos haluat varmistua yösijasta tai haluat välttyä itikoilta (mökissä et välty), ota teltta matkaan. Sauna, puucee, nuotiopaikka ja uintimahdollisuus. Toinen autiotupa löytyy, kun ajat Niemiselin ja isomman risteyksen läpi ja seuraavalla peltoaukealla käännyt talon ohi oikealle. Pellon jälkeen Y-risteyksestä vasemmalle ja seuraavan pellon reunasta löytyy parkkipaikka ja opastus autiotuvalle, n 900m. Mukavuudet ja huomautukset kuten edellä.

Vesi ja muut palvelut

Kanna mukana. Mutta Niemiselistä huoltsikan vesipisteestä saa lisää. Vessaa ei ole, käy vaikka kallion molemmin puolin säädyllisen etäisyyden päässä.

Muuta huomioitavaa

Lähemmän mökin sauna on parempi, sen saa kuumemmaksi. Ethän kuitenkaan polta saunoja ylettömällä lämmittämisellä…