Skip to content

Tyyppi Sportti, trädi Korkeus / Leveys 10-55 m / 300 m
Reittien lukumäärä 73 kpl Oulusta n. 350 km
Greidi 3- – 8+ (ruots.) Ilmansuunta / sää Etelä / aurinkoinen
Lähestyminen 600 m Topo 27crags, tulostettava (13MB)

Sijainti: Paikka sijaitsee Ruotsissa Älvsbyn kunnassa, Riddarhällanin kylässä. Matkaa Oulusta tulee noin 350 km.

Kenelle

Pääasiassa kiipeily on tradia, mutta seassa on muutama kokonaan pultattukin reitti (8 kpl). Monella reitillä on vanhoja hakoja, pultti tai pulttiständi, mutta osalla reiteistä ei ole mitään valmiina.

Helppoja ja hyvin varmistettavia tradireittejä sen sijaan löytyy runsaasti. Pultatuilla reiteillä on pääsääntöisesti myös yläankkurit. Paikkaa voi näin ollen suositella myös aloittelijoille. Tiukkaa sporttia sen sijaan ei juuri löydy eikä negoja käytännössä ollenkaan. Kalliokiipeilyn perusasiat on sen sijaan tarpeellista hallita.

Topo

Ajo-ohjeet

Ajo-ohjeet tästä.

• Aja ensin Haaparantaan ja sieltä hyvää ruotsalaista rantatietä hieman Luulajan ohi (ei tarvitse poiketa kaupunkiin).
  • Kaupungin jälkeen käänny tielle nro 94 (oikealle) Arvidsjauriin. Jos pian tielle käännyttyäsi näet maininnan, että tietä pääsee myös Älvsbyhyn, niin olet oikealla tiellä. Aja tietä melkein Älvsbyhyn asti.
  • Ennen Älvsbytä tulee risteys, josta pitää kääntyä oikealle. Risteyksessä on mm. kyltit: Vidsel 33, Storfors ja Jokkmokk. Aja tietä noin 20 – 30 km. Melkein perillä on tien vasemmalla puolella on kyltti ”Riddarhällan”. Aja vielä 1.7 km.
  • Käänny oikealle pikkutielle. Aja 15 metriä ja käänny vasemmalle, jatka 400m ja käänny oikealle ja jatka metsäautotietä noin kilometri kunnes oikealla puolen on iso aukko johon on hyvä parkkeerata auto
  • Autolta matkaa jatketaan kävellen noin 600m ylös laavulle. Polku on merkitty valkopunaisin merkkinauhoin ja lähtee nousemaan ylös rinteeseen. Toinen samoilla nauhoilla merkitty polku vie toisen metsäautotien kääntöpaikalle, älä eksy sinne. Vanha parkkipaikka ja polku kalliolle ei ole enää käytössä, nykyinen omistaja ei salli peltojensa kautta kulkua!

Isompi kartta

Sesonki

Huhtikuun puolivälistä lokakuun alkupuolelle.

Majoitus

Majoittautuminen tapahtuu kallion päällä joko laavussa tai teltassa. Yleensä laavussa on tilaa, mutta jos satut samaan aikaan Luulajan kiipeilijöiden retken kanssa tai paikalla on muuten paljon kiipeilijöitä, on teltta välttämätön.

Vesi ja muut palvelut

Paikalla ei ole vettä vaan se on tuotava mukana. Storforsenilla on hana josta saa lisää, mikäli ei halua hakea joesta. Viereisen talon isäntää ei kannata häiritä asialla, koska muuten veden hakijoita on kohta jonoksi asti.

’Maisemavessa’ löytyy metsiköstä takarinteestä. Laavulla on lapio, jolla voit peittää tuotoksesi. Älä jätä niitä näkyviin.

Muuta huomioitavaa

Paikka on erittäin siisti, joten pidä huoli että se on sitä myös käyntisi jälkeen. Polttopuita on rajallinen määrä ja ne täytyy kantaa alhaalta laavulle. Varaa ruuan valmistukseen oma keitin äläkä muutenkaan polta puita tyhjän takia. Niitä on erittäin raskasta kantaa ylös.

Lähistöllä oleva Storforsen on merkittävä nähtävyys. Matkaa tulee noin 16 kilometriä Vidselin suuntaan, joten se kannattaa käydä katsomassa. Se on pohjoismaiden suurin vapaana virtaava koski, muutaman kilometrin matkalla on lähes 100m pudotusta.