Merikosken muuri

Reittien lukumäärä 10 kpl Oulu koskikeskus
Greidi 5a – 7a+ Ilmansuunta / sää Etelä / aurinkoinen
Lähestyminen Helppoa Topo 27crags

Merikosken voimalaitoksen seinämä sijaitsee lähes keskellä Oulua Tuiran kaupunginosassa. Kiivettävä seinä laskeutuu suoraan 7.5 m voimalaitoksen sisäpihalta alakanavan puolelle. Seinämän kaltevuus on noin 85 astetta. Reitit ovat kaikki samantyyppisiä, erittäin kitkapainotteisia ja niukkaotteisia, vaikeudeltaan 5 – 7a+.
Kaikki reitit ovat liidattavissa ja kaikille reiteille on asennettu yläankkurit.

Topo

Merikosken muuri

• Kartta (kartassa lukee Merikosken voimalaitos)

Reittien nimet, vaikeusaste (ranskalaisella asteikolla), ensinousija ja vuosi

1. Kaide (5a),  Jouni Aspi, 2001
  2. Paska kaupunni (6a), 2009 (pystysaumojen välissä)
  3. Kaari (5b),  Jouni Aspi, 2001
  4. Pistä joku (6a),  Osmo Aspi, 2007
  5. Koivu (6b),  Jukka Tervaskanto, 2001 (Vain vasen puoli)
  6. Kulma (5a),  Tuntematon, 2008
  7. Hämis (7a),  Jani Lehtola, 2002
  8. Projekti?
  9. Keskireitti (7a+),  Jukka Tervaskanto, 2001
  10. Varjopuoli (7a+), Petri Tiainen, 2013
  11. Voimala (6a),  Jukka Tervaskanto, 2001 (Ei keltaista seinää)

Merikosken muurin käyttösäännöt:

1. Ilmoitus kiipeämään tulosta ja sen lopettamisesta on tehtävä kaikissa tapauksissa Oulun Energian voimalaitoksen valvomoon, jotta turhilta sekaannuksilta ja päivystäjäkäynneiltä vältyttäisiin. Ilmoituksen voi tehdä pääportin vieressä olevalla puhelinnumerolla. Huomioi että ilmoitus on tehtävä myös alaköysikiipeilyn yhteydessä.
  2. Merikosken voimalan ylätasanteen kulkuavain on varattavissa varusteet@oulunkiipeilyseura.fi . Kuitattu avain on henkilökohtaisella vastuulla eikä sitä saa luovuttaa eteenpäin. Avaimen hukkaamisesta koituvat kustannukset ovat noin 300-400 euroa ja ne peritään asianomaiselta henkilöltä. Mikäli avain lunastetaan viikonlopuksi on se palautettava viimeistään maanantaina, arkena vuorokauden sisällä noutamisesta. Avain toimii ylätasanteen pääporttiin klo. 06.00-22.00. Arkisin välillä klo.18-22 sekä viikonloppuisin kulkuläpyskän lisäksi kulkija tarvitsee myös nelinumeroisen koodin joka syötetään portin lukulaitteeseen. Sen saat tietoosi samalla kun haet avaimen. Avainta voit tiedustella varusteet@oulunkiipeilyseura.fi.
  3. Porttia ei aukaista Oulun Energian toimesta vaan kulku ylätasanteelle tapahtuu ainoastaan avaimella tai kiipeämällä muuria pitkin. Aidan yli ei missään tapauksessa saa kiivetä.
  4. Voimalaitoksen ylätasanteen sivuportti on pidettävä kiipeilyn aikana lukittuna eikä alueelle saa päästää sivullisia. Ylätasanteelta poistuttaessa saa sivuporttia käyttää mutta se on aina huolehdittava varmuudella lukkoon.
  5. Mikäli avain häviää on siitä ilmoitettava välittömästi sähköpostilla varusteet@oulunkiipeilyseura.fi  ALUEELLA ON TALLENTAVA KAMERAVALVONTA! Voimalaitoksen piha-alueelle ei saa missään nimessä kiivetä aidan yli, koska se laukaisee hälytysjärjestelmän.