Tiedote 12.3. tapahtuneesta tapaturmasta

Kiipeilytapaturma jääkiipeilytornilla

Tiedote 13.3.2016, OKS91 ry

Oulun kiipeilyseuran ylläpitämällä Oulussa sijaitsevalla jääkiipeilytornilla tapahtui lauantaina 12.3.2016 aamulla kiipeilijän putoaminen. Kiipeilijä putosi kunnostaessaan kiipeilykilpailureittiä. Kiipeilijä oli varmistettu yläköydellä toisen kiipeilijän maasta varmistamana. Hän oli kiinnitäytynyt köyteen 20 metrisen jäätornin huipulla. Työtä tehtiin huipulta alaspäin edeten. Kiipeilijä tippui noin viiden metrin korkeudelta, kun häntä oltiin laskemassa alas. Putoamisen aiheutti varmistusköyden loppuminen. Köysi oli liian lyhyt yläköysivarmistusta varten. Jääkiipeilytornilla on käytössä erimittaisia köysiä. Köyden pituutta yläköysivarmistamiseen ei oltu varmistettu ja köyden vapaaseen päähän ei oltu tehty varmistussolmua.

Kiipeilijä putosi jalat edellä jäärinteeseen ja päätyi selälleen jäämurskan päälle. Hän kertoi selkäkivusta. Muut kiipeilijät aloittivat ensiavun ja soittivat hätäkeskukseen. Kiipeilijä pidettiin paikoillaan, hänet peiteltiin lämpimillä vaatteilla, evakuointireitti puhdistettiin jäämurskasta ja apu opastettiin tapaturmapaikalle. Noin 15 minuutissa paikalle saapui kaksi ambulanssia ja hetken kuluttua lääkäri.

Tapahtumaa varten oli tehty pelastussuunnitelma ja toiminta tapaturman jälkeen tapahtui pelastussuunnitelman mukaisesti.

Kiipeilijällä todettiin selkänikaman murtuma. Murtuma on hyvälaatuinen ja sen odotetaan paranevan hyvin.

Oulun kiipeilyseura 91 ry