Virpiniemi

Virpiniemen liikuntaopiston salissa on noin 10 metriä korkea liidikelpoinen kiipeilyseinä. Seinällä on kolme pystysuoraa ja kolme negatiivisen profiilin linjaa.

Seinä on liikuntaopiston syksyllä 2004 rakentama ja ylläpitämä. Oulun kiipeilyseura on varannut seinälle kaksi viikoittaista kiipeilyvuoroa, jotka ovat seuran jäsenille maksuttomia. Seuran varaamat vuorot ovat avoimia ainoastaan seuran jäsenille.

Virpiniemen seinä  ja reitit voivat olla aika ajoin ruuhkaisia. Tämän vuoksi seinää suositellaan käytettäväksi lähinnä liidaamiseen ja sen harjoitteluun. Ota huomioon myös muut kiipeilijät, eli seinän ollessa ruuhkainen, älä varaa yhtä linjaa itsellesi pitkäksi aikaa. Päästä myös muut kiipeämään tasapuolisesti. Kiipeilyn kirjoittamattomien sääntöjen mukaan liidaajalla on etuajo-oikeus yläköydellä kiipeäviin nähden.

Virpiniemessä kiipeily tapahtuu omia välineitä käyttäen (mukaan lukien köydet) eikä siellä ole paikalla varsinaista ohjaajaa. Kiipeilemään tullessa tulee hallita alaköysikiipeilyn perusteet, sekä varmistaminen.
Ks. seinäkiipeilyn peruskurssi.

Vuorolta lähdettäessä köysien vetonarut tulee palauttaa paikalleen roikkumaan ja lattia mopataan seinän alta. Virpiniemen henkilökunta toimittaa välineet vuoron alkaessa paikalle.