Korouoma

Korouoma sijaitsee Pernun kylässä Posiolta noin 30 km Rovaniemen suuntaan. Oulusta noin 300 km. Täältä löydät putousten sijainnit.

kartta-topo

Yleiskuva4

Yleiskuva2

Yleiskuva1

Korouoman rotkolaakso on Suomen hienoimpia jääkiipeilypaikkoja. Useita kilometrejä pitkään rotkolaaksoon muodostuu talvisin toistakymmentä jääputousta. Suurin niistä on Ruskea virta, jolla on korkeutta lähes 50 metriä.

Yleensä paikalla käy runsaasti turisteja maisemia katselemassa, joten kieli on hyvä pitää kurissa vaikkei homma onnistuisikaan toivotulla tavalla.
Oulun kiipeilyseuralla on runsaasti jääkiipeilyvälineitä, joita seuralaiset voivat vuokrata käyttöönsä. Kenkiä, hakkuja, rautoja sekä ruuveja löytyy useammalle henkilölle kerrallaan, joten kaveriporukallakin voi lähteä kiipeilemään vaikkei omistaisikaan omia välineitä. Seuran välineet ovat tällä hetkellä suorastaan luvattoman vähällä käytöllä ja uusia innokkaita harrastajia saisi tulla lisää.

Ajo-ohjeet

P-paikka kartalla.

Posiolta ajetaan tietä nro. 78 noin 30 km Rovaniemen suuntaan. Tien oikealla puolella näkyy Korouoman Hannunvaakunalla varustettu kyltti. Risteyksestä ajetaan pari kilometriä ja vasemmalle kääntyvän risteyksen kohdalla on kyltti Korouoma. Ajetaan 3-4 kilometriä ja vastaan tulee puinen ”riemukaari”, parkkipaikka on vasemmalla. Autot jätetään siihen.

Parkkipaikalta jatketaan tietä eteenpäin ja noin 50m päästä vasemmalta lähtee polku alas. Kävelymatkaa laavulle tulee noin 1,5 km. Piippukota on tästä eteenpäin noin 200 metriä. Mikäli autosi hyytyy arktisissa olosuhteissa tai karkaa hallinnasta ojan puolelle, apua saa Kuljetus A. Huovinen Oy:ltä numerosta 0400 396 287 tai 016 372 1579.

Sesonki

Marraskuun puolivälistä alusta huhtikuun puoleenväliin vuodesta riippuen.

Majoitus

Laavut

Rotkon pohjalla on kaksi isoa laavua, vessa sekä puuliiteri. Laavujen edessä on hyvät nuotiopaikat keitinjalkoineen. Vierestä virtaa joki, jonka jää on yleensä helposti särjettävissä, joten vesihuolto pelaa. Myös polttopuita on aina ollut paikalla. Laavua käyttävät myös päiväretkeläiset, joten kun yövyt niissä, pakkaa tavarasi niin että muutkin mahtuvat käyttämään laavuja. Arvoesineet kannattaa myös pakata pois näkyviltä kiusauksen välttämiseksi.

Pajupuron autiotupa

Pajupuron autiotupa sijaitsee noin neljä kilometriä ylävirtaan piippukodalta. Helpoiten sinne pääsee metsäautotietä pitkin Korouoman parkkipaikalta Pernuvaarasta.

Metsäautotie kääntyy vasemmalle muutama sata metriä ennen parkkipaikkaa. Tietä ei ole aurattu talvisin, mutta yleensä sitä pitkin on ajettu kelkalla, joten hiihtäminen tai käveleminen on helppoa. Tietä pitkin hiihdetään noin 3.5 km, jonka jälkeen käännytään oikealle tuvalle johtavalle polulle. Polku on merkitty viitoin. Tieltä tuvalle on kilometri.

Tuvassa on sängyt patjoineen kuudelle hengelle mutta tilaa löytyy mukavasti kahdeksalle. Lämmityksestä huolehtii kamiina. Tuvalla liiteri, vessa, grillikatos ja Korouoman opastaulu. Vettä saa läheisestä Korojoesta. Tupa on autiotupien tapaan ilmainen.

Tuvan paikka kartalla.